Snowy mountains

30 december 2019 - Jindabyne, Australië

We rijden Jindabyne in en zien eigenlijk alleen maar reclameborden met skieverhuur 😂

We zijn in de snowy mountains. Het enige skigebied van Australië! Oostenrijk in de zomer geeft een goed vergelijk. We hebben een huis met uitkijk over het meer! Selma en Pa gaan hier vissen terwijl Marc en ik Mount Kosciuszko gaan beklimmen! Met z’n allen gaan we naar het startpunt in Thredbo, met de stoeltjeslift omhoog waar we in het hoogste restaurant 🇦🇺 (1937 mtr) koffie drinken! Het is 6,5 km naar de top en we zijn er klaar voor! We nemen afscheid van Sel en pa, wij gaan op pad! Het is 26 graden met een lekker windje, goede omstandigheden voor ons. Helaas is het hele pad naar boven aangelegd, ijzeren rekken en stenen paden. Makkelijk qua lopen dus! Het blijft voor mij nog wel een uitdaging omdat ik snel buiten adem ben. Na zo’n 2 1/2 uur zijn we op de top van Australië! Voor Marc is het zijn tweede hoogste berg van een continent maar na de Kilimanjaro was dit een eitje voor hem 😎

We kijken nog een beetje rond en gaan dan weer terug naar beneden! Daar is het inmiddels 37 graden 😎 met onze voetjes in een heerlijk stromend beekje wachten we op Selma en Pa. Zij hebben vandaag gevist maar niets gevangen, na 3 uurtjes in de hitte vonden ze het welletjes! We komen allemaal bij in de airco van de auto! Savonds eten we in een plaatselijke bistro! Zoals in eerdere restaurants is het hier ook gebruikelijk om bij een kassa te bestellen en het eten af te halen.

Zaterdag rijden we verder op weg naar Melbourne.

Bij Lake Entrance willen we stoppen en zwemmen maar eenmaal aangekomen begint het te regenen 😎  warme regen druppels vallen op ons neer, we lopen wat rond en besluiten dan door te rijden naar ons verblijf in Briagolong! Het huis bevindt zich we in een landelijke omgeving, paarden weides naast het huis, savonds vliegen de kaketoes en rosella’s over. Zouden we vandaag nog bezoek krijgen van  kangoeroes? Ze laten zich hier toch ook niet zien ☺️

Zondag rijden we naar Belgrave, hier hebben onze ouders 13 jaar gewoond en zijn wij geboren!

We komen als eerste langs de lagere school van Selma en Cathy. Selma herinnert zich het houten gebouw maar inmiddels is de school verder uitgebreid. Zo’n 2 km verderop slaan we een onverharde weg in, hier is het! Aan de weg is in bijna 50 jaar niets veranderd ☺️ Nr 36, het tweede huis in de straat heeft wel de nodige verbouwingen gehad. Selma en ik, lopen via een beekje achterom. Er is aan de achterkant flink uitgebouwd zien we maar omdat er wel een hek omheen gezet is, kunnen we niet dichterbij komen.

We rijden de straat door en kijken nog even bij het waterreservoir. Daarna rijden we een paar straten naar boven door naar de Martin Street, hier zijn onze ouders hun Australië avontuur begonnen! Bij pa komen de herinneringen naar boven en hij weet nog veel plekken aan te wijzen waar vrienden woonden en waar het zwembad overigens nog steeds is! Sweet memories ☺️

We rijden een beetje door de buurt en gaan dan in de middag het centrum van Melbourne verkennen. We hebben een riviercruise geboekt en we zien een hele mooie moderne  stad. Na heerlijk gegeten te hebben zoeken we ons onderkomen van vannacht op! Gastvrije mensen wachten ons al op en wat een huis hebben we! Allemaal een grote kamer met eigen badkamer en toilet. Marc en Selma springen het zwembad nog even in 🏊‍♀️  🏊‍♂️

Vandaag rijden we via het nationaal park de Grampians naar Port Fairy, hier wonen vrienden van Selma en zullen we oudjaar vieren! In de Grampians maken Marc en Selma een wandeling naar een lookout maar met 37 graden blijf ik met pa wachten in de schaduw, wij slaan even over! Op weg naar de watervallen komen we een moeder emu met drie kleintjes tegen! Wow dit is leuk 😃 na een laatste stop om een ijsje te halen zien we dat het nu 44 graden is 😱 We duiken de auto in en stoppen niet meer, de airco is onze grote vriend vandaag! Hopelijk is het straks langs de kust minder warm want hoewel we niet zullen klagen, we genieten zonder meer van de Australische zomer, een paar graden minder mag toch echt wel!  😎

1. Angela:
    30 december 2019
    Mooi geschreven weer 🥰 Heel gaaf om te lezen! Wat een weer hebben jullie! Prachtige foto’s 😍 Geniet ervan allemaal! Dikke kus van ons xxx
  2. Koos:
    30 december 2019
    Wat leuk allemaal alvast een fijne jaarwisseling toegewenst.
  3. Veronica en Jan Deumers:
    30 december 2019
    Wij zijn in Keulen en het vriest een beetje. Maar we zijn niet echt jaloers op het net iets te warme weer “ down under” Fijne jaarwisseling en blijf schrijven. We vinden het leuk om jullie avonturen te volgen
  4. Fam. Radstake:
    30 december 2019
    Hallo allemaal, jullie zien wel ontzettend veel. Mooi land, Australie! Leuk dat jullie je oude woonplaats weer zagen. Mijn schoonouders hebben in Phoenix (USA) gewoond en als je dan later er langs rijdt is het toch erg veranderd. Wat een warmte, 44 graden. Jammer dat Ab niets ving.
  5. Frans:
    3 januari 2020
    Hartstikke leuk om jullie reisverhalen te lezen en de foto’s 👍 oké de temperatuur werkt niet helemaal mee maar jullie zijn aan de bosbranden ontsnapt, wat n ramp voor Australië. veel plezier en herinneringen, groeten👋🏻